Tomáš Lintner, Ph.D.
Vedoucí projektu a expert na AI ve vzdělávání
Ve videu představíme, kdo jsme, co znamená náš název a v čem je náš výzkum jedinečný, včetně zapojených institucí. Dozvíte se náš cíl, proč je důležité se tématu věnovat, a jaké konkrétní přínosy a možnosti využití výsledků může šetření nabídnout Vaší škole.
Ve videu se dozvíte, jak chápeme umělou inteligenci ve vzdělávání, co znamená AI gramotnost a proč je důležité ji měřit. Představíme dosavadní zjištění z výzkumu u studentů i učitelů a ukážeme, na co se v České republice teprve snažíme přijít.
Ve videu se podíváme na fungování třídního kolektivu a jeho častá úskalí, roli umělé inteligence a její vliv na vztahy ve třídě. Ukážeme také, jak nám výzkum pomáhá předcházet sociálně patologickým jevům spojeným s AI.
Jak AI formuje vědění
u studentů SŠ.
K čemu studenti
a učitelé SŠ AI využívají.
Jakou podporu učitelé
ve vztahu k AI potřebují.
Z účasti na výzkumu získá vaše škola podrobné informace ve zúčastněných třídách o znalostech a schopnostech studentů o AI a jejich postoje k ní. Po vyhodnocení dotazníků zašle výzkumný tým personalizovanou zprávu o výsledcích. Výsledky mohou být užitečné vzhledem k dalšímu plánování výuky – zjistíte, na co by bylo vhodné se v hodinách zaměřit a s čím vaši studenti potřebují pomoci. Zároveň se dozvíte, jak vaši pedagogové AI využívají, jak k ní přistupují a jak se v ní orientují.
Výzkum přispěje k objasnění vlivu AI gramotnosti na formování vědění u studentů na různých typech středních škol. Výsledky výzkumu napomáhají k utváření společnosti, která je odolnější vůči výzvám přicházejícím s nástupem a využíváním nejmodernějších digitálních technologií. Výzkumné nálezy pomohou pedagogům, rodičům a aktérům ve veřejné a technologické sféře lépe pochopit otázky spojené s integrací AI do vzdělávání.
Z výzkumu budou publikovány vědecké články v prestižních časopisech mezinárodní úrovně, které svojí kvalitou mohou dobře posloužit pro formování postupů ve strategických dokumentech vzhledem k integraci AI do vzdělávání. Budou také navrhnuty konkrétní kroky pro rozvoj strategických dokumentů v tématu AI, které budou reflektovat i reálné potřeby pedagogů v této oblasti.
Náš tým se skládá z předních českých výzkumníků a výzkumnic z Masarykovy univerzity a Psychologického ústavu Akademie věd. Jsou v něm pedagogové, psychologové, datoví analytici a další výzkumníci se zaměřením na umělou inteligenci a digitální technologie ve vzdělávání.
Data budou sbírána pomocí online dotazníku, který studenti a učitelé vyplní během vyučovací hodiny ve škole. Dotazník obsahuje otázky o postojích, znalostech a dovednostech vztahujících se k AI a otázky o tom, jak se postoje k AI šíří.
Zapojením Vaší školy do výzkumu výrazně pomůžete k ustanovení role AI v českém školství. Výzkumný tým Vám po celou dobu šetření bude poskytovat technickou podporu a samotný výzkum je designován tak, aby pro Vaši školu neznamenal zátěž, ale příležitost.
Jak bude výzkum probíhat v jednotlivých krocích?
Vaše účast na výzkumu bude mít přímý vliv na formování vzdělávací politiky České republiky vzhledem k užívání AI ve školství. Na základě vyplněných dotazníků budou vytvořena konkrétní doporučení směřující k MŠMT, která budou vycházet z vašich reálných potřeb. Cílem je podpořit učitele v rozvoji dovedností a znalostí spojených s AI na základě jejich reálných potřeb.
V prvním kroku podepíšete informovaný souhlas. Jedná se o dokument vysvětlující zacházení se získanými informacemi. Podstatné je, že vaše data budou ve výsledku anonymizována, nikdo proto nebude moci identifikovat, jaká odpověď je poskytnuta právě vámi.
Následuje testování, které se odehraje ve dvou vlnách. První dotazník absolvujete na podzim a druhý na jaře téhož školního roku. Některé položky budou ověřovat znalosti v souvislosti s AI, jiné položky se zaměří na váš postoj k využívání nástrojů AI ve školství.
Každé testování zabere přibližně méně než jednu vyučovací hodinu.
Některé otázky mají časový limit, který odpovídá jejich náročnosti. Pokud je otázka náročná – dlouhá nebo složitá – pak je vyšší i časová dotace vyhrazená pro otázku. Cílem není vás dostat do časové tísně.
Role školního koordinátora je pro realizaci výzkumu klíčová. Jedná se o osobu, která komunikuje s výzkumným týmem, který je k dispozici i pro Vaše dotazy. Veškeré potřebné informace k šetření naleznete ve videu, které dostanete v dostatečném předstihu na e-mail.
Účastí na výzkumu pomůžeš české společnosti k pochopení toho, jakým způsobem AI používáš při studiu, ale i mimo to, v čem se dobře orientuješ a jak na ni nahlížíš.
Nejprve od tebe potřebujeme podepsaný informovaný souhlas. To je dokument, který ti vysvětlí, jak bude naloženo se získanými informacemi po dobu výzkumu. Nemusíš se však ničeho bát. Data budou ve výsledcích anonymizována, což znamená, že tě nikdo nepozná a nebude moci přiřadit tvoje odpovědi k tvojí osobě.
Pak už samotné testování – vyplňování dotazníku. Prvním testem projdeš v průběhu podzimu, a dalším na jaře. Jednoduše, oba testy se uskuteční v rámci jednoho školního roku. Nelekej se slova test. Přestože některé položky skutečně ověřují tvoje znalosti, mnohé z nich se věnují také tomu, jaký postoj k AI zaujímáš a proč. U takových položek není žádná odpověď špatně!
Každé z testování zabere zhruba jednu vyučovací hodinu. Může se stát, že to stihneš dřív, protože pro tebe bude test prostě moc jednoduchý, určitě však nezabere víc než právě 45 minut.
Na některé z otázek máš určitý časový limit, který se odvíjí od složitosti otázky. Jednoduše: těžká otázka → víc času. Nechceme tě dostat do časového tlaku.
Vyjádřením souhlasu s účastí na výzkumu vašeho dítěte přispíváte k porozumění využívání AI studenty na středních školách v České republice. Jedná se o první šetření svého druhu na našem území, a je proto přelomové. Díky využití pokročilých statistických metod zmapujeme, jak si čeští studenti stojí ve znalostech a schopnostech souvisejících s AI, ale i jejich postoje k ní.
V případě Vašeho zájmu o účast na výzkumném šetření prosíme o zkontrolování e-mailové schránky, kde pravděpodobně naleznete e-mail s žádostí o účast na výzkumném šetření. Pokud by tomu tak nebylo, kontaktujte nás na adrese: ai-dolescence@phil.muni.cz
Momentálně se nacházíme ve zvýrazněné fázi:
Učitelé, studenti a v případě nezletilých studentů také jejich zákonní zástupci, kteří se budou chtít zúčastnit národního šetření ai:dolescence, budou požádáni, aby si před vyplněním dotazníku přečetli informovaný souhlas s účastí ve výzkumu a následně jej elektronicky odeslali výzkumnému týmu prostřednictvím našeho formuláře. Informované souhlasy budou k dispozici několik týdnů před zahájením sběru dat.
Na výsledcích výzkumu začneme pracovat po první vlně sběru dat.
E-mail projektu:
lintner.tomas.tym@phil.muni.cz
ai-dolescence@phil.muni.cz
Pokud se chcete zúčastnit výzkumu, nejdříve prosíme zkontrolujte svoji oficiální školní e‑mailovou adresu. Je pravděpodobné, že jsme Vás s účastí ve výzkumu již oslovili.
Projekt ai:dolescence je realizován v rámci projektu Zprostředkovaná společnost (MEDIS:ON). Projekt MEDIS:ON reaguje svojí náplní i cíli na dramatický vývoj technologií, které se staly součástí každodenního života moderní společnosti. Zaměřuje se na zkoumání dopadů umělé inteligence na společnost a vnímá umělou inteligenci jednak jako nástroj k rozšiřování lidských schopností, jednak jako výzvu spojenou s prohlubující se digitální propastí, šířením konspirací a deepfakes a nedostatečným rozvojem AI gramotnosti. Prvotním cílem projektu MEDIS:ON je posun a prohloubení porozumění procesů vztahujících se k procesu práce s informacemi na individuální, sociální a společenské úrovni perspektivou vybraných společenskovědních a humanitních oborů a v úzké spolupráci s počítačovými obory.
Projekt byl schválen Etickou komisí pro výzkum Psychologického ústavu Akademie věd.